Dag 27, woensdag 16 september - dag Amerika en hallo Nederland

20 september 2015 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag is dan echt de laatste dag. We slapen uit tot 9 uur en nemen dan uitgebreid een douch en pakken onze spullen in. We eten ons ontbijtje op, wat crackers en noodles voor mij en cornflakes voor Richard. Nadat we onze koffers hebben ingepakt loopt Richard naar de lobby om te vragen of ze een weegschaal hebben. Onze reisleider zei namelijk dat onze koffers meer dan de toegestane 23 kilo weegt. We geloven er weinig van, want anders had ik wel wat meer moeite gehad om mijn koffer iedere keer mee te slepen. Helaas heeft het hotel geen weegschaal en hopen we maar dat de koffers niet te zwaar zijn.

Om 11 uur checken we uit en geven we onze koffers af zodat we nog even de omgeving kunnen verkennen.

We lopen langs het water waar een groot schip voorbij vaart. We hebben uitzicht op de Vincent Thomas brug, wat na de Golden Gate en Bay Bridge de grootste is van Californië.
Bij het water bevindt zich ook nog de fire boat 2 , een gepensioneerde brandweer boot.

We lopen verder naar het historisch centrum, waar kleine winkeltjes en eet tentjes liggen. De winkeltjes verkopen van alles en soms erg appart spulletjes en kleding. Grappig is de dansruimte waar mensen de tango aan het oefenen zijn.

We lopen weer terug naar het water voor de USS Iowa een schip uit de tweede wereldoorlog. Helaas hebben we nu te weinig tijd om aan dek te gaan, maar wel de kans om mooie fotos te maken met de brug op de achtergrond.

We lopen terug naar het centrum om te eten. Richard wil graag ribs eten, omdat we dat nog niet hebben gehad. We eten bij porkys bbq. Een lokaal tentje wat met wat oude rommeltjes toch nog leuk is ingericht.  We eten ribs en stukjes kip met friet.

Daanra lopen we terug naar het hotel voor de koffers en wachten we op de shuttlebus naar het vliegveld.  De shuttle bus haalt ons tussen 14:55 en 15:10 op. Om 15:00 komt er een busje dus wij helemaal blij dat hij op tijd is.  Helaas brengt hij alleen de mensen terug en niet naar het vliegveld. Hij zoekt op welke bus ons op komt halen en zegt dat hij er ieder moment kan zijn. Pas rond 15:15 is onze bus er.  Een bijzondere rit met epische klassieke muziek, en duitsers die via instanbul naar hamburg vliegen omdat dat goedkoper is dan rechtsstreeks. Al na een half uur, in plaats van een uur komen we op het vliegveld aan, ruim optijd dus.

We checken in en de stress om het gewicht van onze bagage is voor niks, want ze wegen nog geen 19 kilo.

We lopen verder en komen bij de handbagage check. Snel drinken we onze flesjes leeg.  Zonder ongemakken komen we door de veiligheidscheck.
We lopen naar de gate waar ons vliegtuig vertrekt en nemen plaats in het zonnetje om even de Wi-Fi uit te proberen.

Na een half uurtje gaan we opzoek naar wat eten. De prijzen zijn erg hoog, dus uiteindelijk betaal ik 13 dollar voor een salade. Maar goed. Het was lekker ik zat voor nu weer even vol. Richard is beetje fan van panda expres en zoet zure achtige kip die ze daar hebben.

Over een half uur gaan we boarden, dus we wachten geduldig tot we mogen boarden. Er wordt omgeroepen dat er twee rijen gevormd moeten worden, afhankelijk van je stoelnummer. We sluiten aan in de juiste rij, maar we mogen nog steeds niet boarden.  Ondertussen is het al 19:10 en zit er niemand in het vliegtuig. We zouden nu al moeten vliegen.  Er wordt omgeroepen dat de capitein een foutje had gemaakt waardoor we pas later kunnen boarden. Uiteindelijk rond 19:30 mogen we het vliegtuig in, en rond 20:00 stijgen we dan eindelijk op. Een uur later dan oorspronkelijk gepland stond!
Richard en ik rekenen uit hoeveel overstaptijd we nu hebben in Frankfurt en met wat geluk is dat een half uur. De piloot roept om dat we er 9 uur en 45 minuten over vliegen. Dit is een uur minder dan geplant, dus waarschijnlijk hebben we genoeg tijd om over te stappen.

De vlucht verloppt rustig, op een beetje turbulentie en een vervelend mannetje bij de wc na. Het eten was ook prima en voor mij dit keer lactose vrij, yeah!

Eenmaal op Frankfurt moeten we een heel stuk lopen om bij de juiste gate te komen. het duurt bijna een half uur. We zijn 5 minuten voor het boarden op de juiste plek, maar helaas heeft het vliegtuig vertraging en mogen we 20 minuten wachten.
Van de vlucht naar Amsterdam heb ik weinig mee gekregen, want ik viel meteen in slaap.

Op Schiphol zijn we redelijk snel nij de bagage, maar helaas is de bagage niet snel bij ons. Pas na 40 minuten zijn onze koffers er!
We lopen naar de uitgang waar ik opgehaald wordt en onze wegen elkaar scheiden.
Het was een super vakantie!

Christina & Richard

1. Marion:
    20 september 2015
    Hoi Christina en Richard,
    Jammer dat de rondreis voorbij is, heel wat gezien hebben jullie.
    Wij hebben genoten van je verslagen en ook van je mooie foto's.
    Willen zelfs de rest van de foto's zien! Fotoavond!!!
    Groetjes Marion en Peter
  2. Anita: