Dag 24, zondag 14 september - San Diego

14 september 2015 - San Diego, California, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we om 9 uur voor de San Diego tour. Voor we vertrekken nuttigen we een lekker ontbijtje bestaande uit pancakes, worstjes en ei bij het restuant van het hotel.

De bus brengt ons naar Balboa park, waar veel musea zijn. De gebouwen opzich zijn al een kunstwerk zelf. De gebouwen zijn gebouwd voor een tentoonstelling in 1914. Het gebouw van de botanische tuin is helemaal van hout, wat het erg opvallend maakt.

We rijden door naar old town waar de gebouwen nog in oude western stijl zijn, met een mexicaans tintje.  In old town worden veel hand gemaakte producten en lokaal eten verkocht.  Ook is er muziek en dans. Erg leuk en gezellig, vooral de muziek. Enkele dames zijn gekleed in traditionele klederdracht zoals jurken met grote rokken.

We rijden daarna door naar het echte San Diego, over de San Diego Bay Bridge. Dit is een brug van 70 meter hoog, omdat er vliegdekschepen onderdoor moeten. We rijden over de brug, wat best wel eng is door de hoogte. Op de brug is een verschuifbare schijding tussen de linker en rechtbaan, waardoor de ene kant drie baans gemaakt kan worden inplaats van tweebaans en anders om.  De brug stop op Coronado island, wat vroeger een duur plekje was omdat je tol moest betalen om de brug over de mogen. Van Coronado island heb je prachtig uitzicht op de skyline van San Diego en de Bay Bridge. Goed moment voor fotos.

Daarna rijden we weer terug de stad in en stoppen we bij de haven waar een aantal van onze groep een haven tocht maken.  Wij lopen door, langs het grote vliegdekschip en maken foto's van het beroemde navy koppel dat elkaar kust. We vervolgen onze toch naar het Hard Rock café om mijn collectie uit te breiden.

We lopen verder en eten onze sandwich op in de schaduw van Horton plaza, een groot winkel centrum. We lopen nog wat rond en genieten van de mooie architectuur, modern met een spaans tintje. Ook vind je er een aantal oude gebouwen in een meer engelse stijl. De mix van architectuur geeft de stad een leuke en vernieuwende uitstraling.

We lopen verder naar de Gas Lamp dos3trict, waar zich kleine barretjes en winkeltjes bevinden.  Dit geeft een heel ander beeld dan de kant van de haven en hitels waar we net gelopen hebben.
Bij het Gas Lamp district ligt ook Petco Park, het honkbalstadion van de San Diego Padres. Het stadion heeft een capaciteit van meer 42000 toeschouwers. Vandaag wordt er geen honkbal wedstrijd gespeeld, maar een concert of festival is aan de gang.

We lopen verder over een voetgangersbrug over het spoor. Aan de ene kant zien we de Bay Bridge en het treinspoor naar Mexico, aan de andere kant de rest van San Diego en het gigantische conventie center.

We lopen achter het conventie center langs het water. Een verzamling zwervers hebben de schaduw van de bomen nuttig in gepikt. Helaas geen plekje voor ons, dus lopen we door in de felle zon.  Uit eindelijk vinden we een schaduw plekje onder een boom en komen daar even op temperatuur. Ondertussen genieten van mexicaanse muziek vanaf het 'party eiland'. We lopen richting het eiland en komen er achter dat een feest is voor de onafhankelijkheid van Mexico. Een beetje raar dat dat in Amerika wordt gevierd. Er wordt alleen spaans gesproken, dus we hebben geen idee wat er gezegd wordt.  We nemen plaats op de tribune en gebruiken mijn paraplu tegen de felle zon.

Na een tijdje besluiten we door te lopen naar Seaport Village, een leuke boulevard aan het water met winkeltjes en restaurantjes. We nemen plaats in een restaurant en bestelllen wat frisdrank, met gratis refill.

Daarna gaan we opzoek naar de bus, waar hij om kwart over 5 zou moeten staan. We zijn er al eerder en de bus is er al. Gek genoeg is de rest van de groep er ook al. We vertrekken dus eerder naar het hotel dan gepland. Een aantal wil nog terug naar old town, maar wij gaan naar het hotel.

In het hotel nemen we weer een duik in het zwembad, alleen nu voelt het water kouder. Dit geldt ook voor het water van het bubbelbad.  We blijven daarom niet zo lang.

We eten bij een mexicaan een paar hotels verder waar het een beetje gek ruikt.  We krijgen nachos met salsa saus vooraf. Ik bestel een crispy burrito met kip en Richard iets met beef. Het smaakt prima en is weer lekker veel.

In het hotel genieten we van onze laatste wijntje voor we op tijd naar bed gaan, want morgen vertrekken we om half 8.

Christina & Richard