Dag 26, dinsdag 15 september - Als local door Los Angeles

20 september 2015 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag slapen we lekker uit want we hebben een vrije dag die we zelf kunnen indelen. Volgens de reisleider is het niet mogelijk om met het openbaar vervoer ergens te koemm, want het is niks. Wij gana het tegendeel bewijzen, want er stopt gewoon een bus vlak bij het hotel.

Rond 10 uur verlaten we het hotel om de bus van ongeveer half 11 te pakken. We wachten bij de halte en zien 10 minuten later een bus vertrekken aan de andere kant. We wachten geduldig en zien in de verte een bus onze richting komem, maar helaas 'not in service'. We wachten nu al bijna 20 minuten en de bus is veel te laat. We twijfelen of we wel ana de goede kant staan. We vragen het aan een vrouwtje die aan de andere kant op de bus wacht. Ze vertelt ons dat dit inderdaad de bus is naar Long Beach. Nog even wachten dus wamt de bus zagen we 20 minuten geleden vertrekken!

Goed, eenmaal in Long Beach gaan we opzoek naar het strand en de Queem Mary, een van de grootste cruiseschip van de wereld. De zoektocht brengt ons bij een pier, waar we uitzicht hebben op de Queen Mary in de verte. We genieten van het uitzicht, de frisse wind en een vervelende laagvliegende vogel.

We lopen verder langs de pier, opzoek naar het strand. Na heel veel bootjes zien we uiteindelijk het strand: long beach.  Het is bijna helemaal verlaten, maar het is dan ook heel groot.

We lopen terug naar onse bus waar we de metro/tram nemen naar downtown La. Eerst kopen we een dag kaartje van 8 dollar. De machine geeft alleen muntgeld terug, dus een heleboel kwartjes als je met 20 dollar betaalt.

De rit naar La downtown duurt lang, meer dan een uur.  De reis is wel interessant doordat je door verschillende wijken rijdt en de woningen ziet veranderen van groot en netjes, naar iets minder groot en vervallen met tralies voor de ramen en hoge hekken om de woningen.  Wanneer we downtown naderen zien we steeds meer hoge gebouwen.
We stappen uit bij de eindhalte en gaan opzoek naar lunch voor Richard. Ik heb mijn burrito van gister avond bij me, en Richard koopt een sandwich.

Daarna vervolgen we onze reis naar het historic center waar veel oude gebouwen staan een leuk plein. Helaas is dit plein vol met zwervers.

We nemen de metro richting chona town en de oude mexicaanse stad. Eerste komen we aan op union station, wat netzoals in Philly een grote wachtruimte heeft met relax stoelen en waar iedere keer wordt omgeroepen welke trein er arriveert. Het heeft meer weg van een vliegveld dan van een trein station.

Als we het treinstation uit zijn, lopen we viorbij het oude post konatoor. Een opvallend febouw omdat het wit en vierkant is.  Daarna komen we aan innhet mexicaanse gedeelte. Dit is niet te missen doordat er monumenten staan voor mexicaanse gebeurtenissen.  Een muziekant speelt muziek op een panfluit terwijl een man, gekleed in cowboy kledij, stoere dans moves maakt op de muziek.

Een stukje verder op ligt china town wat te herkennen is aan se grote toegangspoort. Vergeleken met New York ziet het er iets netkes uit en heb je nog niet echt het idee dat je je in china town bevindt.  Een straatje verder op staan wel hier en daar kraanpjes op de stoep en verschijnt de bekende vislucht.

We nemen weer de metro om uit te stappen i little tokyo.  Een groot verschil met china town. Het is allemaal iets bescheidener en natuurlijk een hello kitty winkel. Op eem centraal pleintje speelt een oude japanner wat muziek. Hij doet erg zijn best, want jij kan noet meer lopen en kan zijn vingers bijna niet bewegen. Zijn rolatie fungeert als standaard voor zijn keyboard en andere electronica.  Grpapig gezicht en zo heel slecht klinkt het niet. We lopen nog voorbij een boedistische temoel, die helaas gesloten is.

We pakken nog een keer de metro om dichter bij het hollywood bord te komen. We stappen vlak bij de hollywoors boulevard uit en maken een wandeling richting het bord. Tenminste dat denken we. Het bord komt maar niet in het zicht doordat het zo hoog staat en veel huizen ervoor.  We geben de zoektocht op en nemen de metro terug naar long beach om vervolgens de bus de pakken.

Eenmaal terug bij het hotel is het al half 9 en hebben we nog niet gegeten. Het eten in het hotel is wat prijzig, dus eten we bij Grinders. Dit is een typsich Amerikaans restuarant. Voor mij gefrituurde vis en garnalen en voor richard steak.

Daarna gaan we terug naar het hotel en beginnen we langzaam onze spullen te pakken, maar vooral lekker genieten van de laatste dag.

Christina & Richard