Dag 5 - historie en strand

15 augustus 2021 - Blankenberge, België

Vandaag beginnen we met een uitgebreid ontbijt buffet. De activiteiten van de rally zijn al grotendeels voorbij en de markt is ineens weer zichtbaar.  Daarna wandelen we naar de auto en komen we weer langs de Menenpoort.

We rijden naar onze eerste stop, wat niet helemaal gaat zoals gepland.  Over landweggetjes, langs maïsvelden,  grote groepen fietsers en wandelaars aan alle kanten van de weg. Uiteindelijk lukt het met een omweg om bij de eerste stop te arriveren: Tyne Cot cementry.

IMG_20210815_112702

Dit is de grootste Commonwealth begraafplaats waar 12.000 soldaten liggen begraven die zijn gesneuveld tijdens te slag van Passendale. Vele zonder naam, andere met alleen hun nationaliteit. Erg indrukwekkend om te zien. Vooral omdat het zo netjes is onderhouden met volop bloemen. Een mooie laatste rustplaats.

Daarna rijden we door naar een monument. Ook dit keer weer over kleine weggetjes, inclusief modder. Ik blijf me maar afvragen waar de snelweg is.  We komen aan bij de Ijzertoren. Dit monument bestaat uit twee torens. De eerste, de kleine en de toren die beschadigd is en de tweede toren: die veel hoger is.

IMG_20210815_123617

De IJzertoren is een herdenkingsmonument voor de Vlaamse gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog, maar ook een symbool voor een zelfstandig  Vlaanderen.

Daarna rijden we een stuk langs de Ijzer en komen we aan bij de derde stop:Dodengang.  Dit zijn loopgraven van de eerst wereld oorlog. We lopen een heel stuk door de loopgraven en er lijkt maar geen einde aan te komen. De loopgraven zijn gemaakt van op elkaar gestapelde zandzakken. Soms zijn er schietgaten, maar verder veel gangen. Het is een hele ervaring om hier te lopen.

IMG_20210815_132230

Vooral omdat het een prachtige omgeving is, zo vlak aan het water. We hebben dan ook een mooie plekje uitgekozen om te lunchen, met uitzicht op de Ijzer.

De laatste stop is Blankenberge. Een lekker middagje strand staat op de planning. Na ruim een uur rijden zijn we er. Hoop gedoe om een parkeerplaats te vinden, maar uiteindelijk vinden we ergens een grasveldje waar we de auto kwijt kunnen.  Een klein stukje lopen, en we zijn op het strand.  We kiezen een mooie plekje en genieten van de zon, wind en water.

IMG_20210815_154856

Na een aantal uur krijg ik het toch wel koud, het waait hard en de zon schijnt achter de wolken. We lopen terug naar de auto en zoeken een parkeerplek dichterbij het hotel. Even inchecken en daarna lopen Langs het oude stadhuis.

IMG_20210815_182256

We lopen over de boulevard en gaan op zoek naar een plekje om te eten.  Zoals verwacht is het best druk.  We kiezen het eerste restaurant dat een plek vrij heeft en al snel komen we er achter waarom. De bediening is niet echt vriendelijk en het duurt allemaal maar lang. Na ruim een half uur wachten, hebben we ons eten en genieten we van gebakken sliptong en zalm.

We besluiten nog verder te lopen om ergens een drankje te doen. We kiezen een plek met zitzakken en ploffen neer.  Het is nog steeds fris en het waait.

IMG_20210815_212436

Ook hier is de bediening niet super, maar de drankjes en bitterballen smaken goed. Prima afsluiting van de dag!

IMG_20210815_213612