Dag 6 - bollen en koekoek

16 augustus 2021 - Mechelen, België

Vandaag vertrekken we naar onze laatste verblijf plaats. We zouden eigenlijk nog in Blankenberge verblijven, maar omdat de weersverwachting zo slecht is, hebben we besloten een extra stop te maken.

Na een ontbijtje op het hotelkamer lopen we naar de auto.  Het waait behoorlijk hard en het is erg fris. Geen zon te bekennen. Helaas zijn we allebei slecht voorbereid, en hebben we de jas in de auto laten liggen.

Eenmaal bij de parkeerplaats, zijn we blij dat we uit de wind zijn. Navigatie instellen en rijden maar! De rit duurt ongeveer anderhalf uur. Tenminste dat hopen we,  want zoals we inmiddels gewend zijn, kan het in België ook druk op de weg zijn midden op de dag. Ook nu doen we er weer een stuk langer over.

Eenmaal op plaats van bestemming, zien we de bollen al verschijnen. We gaan het Atomium bezoeken. Bij de ingang staat dat vanwege onvoorziene technische problemen, het Atomium niet te bezoeken is vanaf vandaag tot 22 augustus.  Wat een pech! Om ons te troosten nemen we kopje koffie.  Daarna maken we wat foto's en rijden we weer verder.

IMG_20210816_131417

De laatste stop is Mechelen. Onderweg nog even tanken en daarna parkeren we de auto dicht bij het hotel. Het kleine stukje lopen naar het hotel is ook fris. En nog steeds weinig zon. We checken in en de vriendelijke en enthousiaste receptioniste laat ons een mooie wandelroute door Mechelen zien. We eten onze lunch op in de kamer.

Als we weer buiten zijn, begint het zacht te regenen. Dit keer zijn we voorbereid en hebben we de paraplu bij. We lopen eerst naar het hof van Busleyden.

IMG_20210816_153718

Een stadspaleis. Daarna begint het steeds harder te regenen, maar we besluiten om toch door te lopen.  We lopen naar de grote markt en zien het stadhuis.

IMG_20210816_154813

We lopen de Sint-Romboutskathedraal in, dat is de grootste kerk van Mechelen.

IMG_20210816_155119

Daarna lopen we verder naar de Vismarkt en lopen we een stuk over het Dijlepad.  Dit is een drijvend pad over de Dijle.

IMG_20210816_161558

We eindigen in de winkelstraat van Mechelen en wandelen weer terug naar het hotel.

Even uitrusten en op frissen, want om half 7 hebben we een reservering bij het restaurant Puro.  We bestellen allebei de Mechelse koekoek. Dit is een kwaliteitskip uit de regio en dat proef je. Echt ontzettend lekker en mals.

IMG-20210816-WA0004

We genieten van het eten en de goede vlotte bediening. Wat een verschil met gisteren.

Daarna lopen we weer terug naar het hotel en bekijken we nog de haverhuisjes.

IMG_20210816_195547

Erg leuk om de verschillende bouwstijlen naast elkaar te zien: barok, houtbouw en Renaissance. Van links naar rechts het huis Sint-Jozef, de duiveltjes en het paradijs. Een leuke afsluiting van de dag met bollen, koekoek en ook een beetje vis.

IMG_20210816_200131