Dag 3 - grotten en heuvels

13 augustus 2021 - Namen, België

Vandaag hebben we een rustig programma met twee stops. Ze liggen wat verder uit elkaar,dus vertrekken we rond 10 uur.

Meer dan genoeg tijd om bij onze eerste stop te komen, waar we om 12 uur willen zijn.

Voordat het zo ver is, gaan we eerst nog even tanken. En ook de ruiten krijgen een kleine poetsbeurt. Daarna gaan we met een volle tank de snelweg op en zijn we waarschijnlijk al om 11 uur op plaats van bestemming! Maar helaas valt dat een beetje tegen. Iets met file, wegwerkzaamheden en Belgen die het principe van 'ritsen' niet kennen.  Daarnaast ook nog eens een ontzettend slecht wegdek. Ik dacht echt dat de auto kapot was!  Na ruim 20 minuten stilstaan en rustig rijden, komt er weer wat vaart in.

Half 12 rijden we de parkeerplaats bijna voorbij. En dan zijn we eindelijk op plaats van bestemming: de grotten van Han.  We lopen door het stadje naar de ingang van de heuvel, waar we de grot in gaan.  Er is een lange wachtrij voor de Nederlandstalige gids.  Uiteindelijk worden we opgehaald en blijkt de gids prima Nederlands te spreken, met sterk Frans accent.

We gaan de grot in! Het is er lekker fris, rond de 10 graden, stuk aangenamere dan de 24 buiten. Met onze jas en wandelschoenen zijn we goed voorbereid.

IMG_20210813_130356

We lopen door een lange tunnel en gebruiken een ingang die eigenlijk voor personeel is bedoeld. Daarna volgen we een route die al lange tijd die onbegaanbaar is geweest, maar door de renovatie van de trap wel.  We lopen langs de grootste stalagmiet van België en de snelst groeiende stalagmiet.

IMG_20210813_125141

Ook zien we de rivier door de grot stromen. Dat gaat best snel en met veel kracht.  De brug over de rivier stond een maand geleden onder water, terwijl je nu een aantal meter naar beneden moet kijken om de rivier te zien. We bezoeken verschillende zalen, groot en klein en zien een mooie lichtshow.  Daarna zien we ook een gordijn van stalactieten.

IMG_20210813_130444

En plantjes die groeien door het kunstmatige licht en modder die de rivier de grot in brengt. Tot slot zien we na anderhalf uur weer daglicht.

De volgende stop is weer een stukje rijden, maar Richard beloofd dat dit echt het Ardennen gevoel geeft.  Ik verwacht veel bomen, heuvels en water. Na een uur rijden komen we aan bij de Tombe de Geant. En dat is bijzonder mooi.  Een foto zegt meer dan duizend woorden :).

IMG_20210813_151928

​​​​​​We maken nog een kleine wandeling naar het punt waar de reus van de rost is gesprongen. De heuvel is zijn graf, volgens de legende.

IMG_20210813_154204

Daarna rijden we weer terug naar Namen, waar we nog één nacht verblijven.

1. Anita:
    14 augustus 2021
    Mooi de grotten van Han Richard ook met de klas eens heen geweest Toen was ie nog klein.
    Ardennen gevoel was er toch neem ik aan Ik zie veel bomen in een heuvelachtig gebied en water Ijsvogeltje ook gezien ?