Dag 2 - kasteeltjes en rotsen

12 augustus 2021 - Namen, België

Vandaag staan er een aantal stops op de planning. We beginnen in Crupet, een klein stadje met een mooi kasteeltje. De Donjon van Crupet.

IMG_20210812_105752

Dit is de mooiste stad van Wallonië, maar dat vinden ze als snel als het een beetje karakteristiek is en weinig nieuwbouw heeft. Wat Crupet ook bijzonder maakt is de legende van de grot van Crupet.  De grot is gebouwd door de inwoners zelf, in drie jaar tijd, op hun vrije zondag.  Het is echt heel bijzonder om te zien en groot. (Zoek Richard op de foto).

IMG_20210812_111258

Ook de binnenkant van de grot is bijzonder met beelden die verschillende scènes voor stellen.

De tweede stop is de plaats Dinant. De citadel heeft een opvallende locatie aan het water.

IMG_20210812_120911

Ook opvallend zijn de vele saxofoons die overal te zien zijn ter ere van Alphonse Sax, de uitvinder van de saxofoon. We maken een mooie wandeling langs het water en eten een super lekker croissant als lunch.

De derde stop zijn een aantal kastelen in de omgeving van Dinant. Richard heeft mooie foto's spots uitgezocht, zodat we alles in één keer kunnen zien. Eerst zien we kasteel Frëyr.

IMG_20210812_133803

Kijk eens hoe mooi de tuin is! Vanaf deze afstand beleef je de tuin heel anders en zie je het totaal plaatje.

Het tweede kasteel, wordt ook wel het kasteel van Doornroosje genoemd. Maar, vorig jaar hebben we in Duitsland ook een kasteel gezien die erg veel lijkt op dat van Doornroosje/Disney. Welke lijkt het meest?IMG_20210812_142658

De laatste stop is een heel bijzonder natuur fenomeen: Fondry des Chiens een zinkgat.  Het heeft iets weg van de Grand Canyon, maar dan in mini formaat.

IMG_20210812_153957

We zijn naar onder gelopen, 20 meter diep.  Naar boven was een stuk lastiger. Daarna hebben we genoten van het uitzicht en een wandeling gemaakt.

De weg terug naar Namen loopt voorspoedig met hier en daar wat bijzonderheden. Zoals een ongeluk, tractor op de weg en tankstation te vinden.

In Namen maken we naar het avond eten nog een wandeling langs de kathedraal en het water.

IMG_20210812_192956

We hebben al een voorproefje gehad van de citadel die we morgen gaan bezoeken.  We sluiten de dag af met een lekker drankje.

IMG_20210812_201302

1. Anita:
    13 augustus 2021
    Leuk zo'n blog
    Vervolg op het muzieknootje Amerika blog
    En Richard gevonden Gaat helemaal op in de omgeving en tja kasteel van Doornroosje ?
    Is dat het Pinkpop hoedje van 2019 ?
  2. Sadhna Randjietsingh:
    13 augustus 2021
    Leuk, jullie hebben al veel gedaan.
    Geniet ze samen.
  3. Christina en Richard:
    14 augustus 2021
    Hi Anita,. Dat is inderdaad het hoedje van Pinkpop. Werkt perfect tegen de zon :)